اکبر کمیزی معاون سرمایه انسانی و توسعه بانک انصار:توسعه کانون های ارزیابی پیش نیاز توسعه و تعالی سازمان ها-کدخبر:990551

توسعه کانون های ارزیابی پیش نیاز توسعه و تعالی سازمان ها

اکبر کمیزی

معاون سرمایه انسانی و توسعه بانک انصار

امروزه بسیاری از صاحب نظران، «رهبری و مدیریت» در یک سازمان را کلید اصلی موفقیت و عامل اساسی رشد و بالندگی آن سازمان بشمار می آورند. نتایج بسیاری از مطالعات حاکی از آن است که کمرنگ بودن مدیریت و ناکارآمد بودن رهبری در یک سازمان حتی با وجود برخورداری از منابع انسانی مستعد و منابع مالی لازم، هیچگاه منجر به رشد و توسعه‌یافتگی پایدار و مطلوب نخواهد شد. لذا تا زمانیکه نگاه رهبر یک سازمان به تمامی منابع سازمانی خود(مالی، انسانی، فیزیکی و...) یک نگاه سیستمی، یکپارچه و هوشمندانه نباشد، هیچگاه نمی توان به میزان موفقیت آن سازمان در آینده امیدوار بود. پرواضح است در این میان برخورداری سازمان از منابع انسانی مطلوب و با استعداد از اهمیت و جایگاه والاتری برخوردار است و در صورت توجه کافی به آن، مدیریت سازمان می تواند مسیر پیشرفت و تعالی خود را در کارزار رقابتی با سرعت و اطمینان بیشتری طی کند.

 امروزه چنانچه بگوئیم جنگ استعدادها یکی از مهم ترين دغدغه های شركت هاي بين المللي در رقابت های جهاني است، سخن گزافی نگفته ایم. توجه به استعدادها، رشد مهارت های فردی در پرسنل و داشتن اهتمام لازم برای آموزش های مستمر در حین خدمت از جمله عواملی است که می تواند منابع انسانی را در یک سازمان تبدیل به سرمایه انسانی کند. بدیهی است برای پیاده سازی این فرایند نیاز به مدیران مجرب و کارآزموده ای داریم که شناسایی و بکارگماردن آنها نیز نیاز به وجود یک سیستم کارآمد ارزیابی برای احراز شایستگی مدیران دارد. مطالعات نشان می دهد در حال حاضر در اكثر سازمان هاي ايرانی این وضعیت در شرایط مطلوبی قرار ندارد. غالب ارزيابي های صورت گرفته معمولاً بر اساس سوابق تحصيلي و شغلي افراد، شناخت موردي و شخصي از داوطلب و ساير اطلاعات احتمالي آنها صورت مي‌ پذيرد. بدیهی است اين روش ارزیابی از دقت لازم و كافي برخوردار نیست و بیشتر متكي به اطلاعات پراكنده اي است كه رابطه آنها را با شايستگي هاي استاندارد و مورد نياز سازمان روشن نمی سازد. به طور قطع انجام چنين ارزيابي هايي به دليل فقدان توجه به ابعاد مختلف یک داوطلب و تأثير زیاد نگاه ارزيابان در ارزیابی یک داوطلب، از اعتبار لازم برخوردار نيست.

این در حالی است که كانون هاي ارزيابي از تكنيك ها، روش ها و ابزارهاي متعددي براي ارزيابي استفاده مي كنند تا بتوانند افراد را از زوايا و ابعاد مختلف مورد سنجش قرار دهند. کانون های ارزیابی(Assessment Center) برای ارزیابی گروهی شركت كنندگان توسط تیم ارزیابی با استفاده از ابزارهای متنوع مورد استفاده قرار می گیرند تا به شناسایی و یا انتخاب افراد واجد شرایط برای تصدی مناصب کلیدی مساعدت کنند. بدیهی است از این گونه ارزیابی ها می توان برای سنجش آمادگی ها و توانایی های فعلی افراد و یا استعدادهای بالقوه آنها استفاده كرد. اصولاً كانون هاي ارزيابي بر چهار عنصر اساسي متكي هستند: «شايستگي ها»، «ابزارها»، «ارزياب ها» و «داوطلبان ارزيابي». در واقع، كانون ارزيابي با تعامل افراد شركت كننده در كانون با تمرين ها، ارزيابی ها و شايستگي هاي مورد سنجش شكل مي گيرد. اين مهم با شناخت دقيق ارزيابي شوندگان از اهداف و فلسفه كانون هاي ارزيابي و استفاده از نتايج آن براي اهداف توسعه اي داوطلبان و ايجاد انگيزش و ديد گاه مثبت نسبت به كانون هاي ارزيابي به دست می آید.

در این راستا، معاونت سرمایه  انسانی و توسعه بانک انصار، از ابتدای سال جاری نسبت به ایجاد کانون های ارزیابی به منظور تحقق شایسته سالاری در انتصابات، ارتقاء و همچنین استعدادیابی و جانشین پروری ها اقدام کرده است. این معاونت در خلال این مدت، نزدیک به 1500 نفر از پرسنل خود را در کانون های ذیربط مورد ارزیابی قرار داده است که طیف وسیعی از مصاحبه های مربوط به شایستگی های پایه، تخصصی و تست های روان شناسی و مصاحبه بالینی را شامل می شود. با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و مخاطرات اجرای کانون های ارزیابی حضوری، با تمهیدات صورت گرفته شرایط لازم برای اجرای کانون های ارزیابی از طریق ویدئو کنفرانس( به صورت غیرحضوری) در کشور فراهم شده است. بدون شک توسعه کسب و کار به ویژه در حوزه بانکداری بدون انتخاب و بکارگماری شایستگان در مناصب کلیدی محقق نخواهد شد، لذا بر این باوریم که این مهم صرفاً با توسعه کانون های ارزیابی به عنوان ابزاری مطمئن جهت شناسایی سرمایه های مستعد بانک به وقوع خواهد پیوست.

بانک انصار از معدود سازمان ها و نهادهای مالی است که در حال حاضر با توجه به شرایط موجود در کشور، کانون های ارزیابی را با بهره گیری از اساتید و خبرگان این حوزه در قالب ابزارهای متنوع اجرا می کند و در تلاش است تا با تنوع بخشی در روش های ارزیابی، نسبت به تعالی سرمایه انسانی خود اقدام  کند.

پيتر دراكر(از بزرگان علم مديريت) می گوید: اگر چشمتان به سازمان بزرگي افتاد مطمئن باشيد كه زماني فردي، تصميم بزرگ و شجاعانه‌اي در آن سازمان گرفته است. توسعه و ایجاد کانون های ارزیابی رویداد بزرگی است که توسط مدیران ارشد بانک انصار به منظور حضور شایستگان در پست های مدیریتی ایجاد شده است. 

اداره کل روابط عمومی و تبلیغات

 

دوشنبه 20 مرداد 1399 1043 Mon 10 August 2020