سامانه مدیریت درخواست تسهیلات 

حوزه کارکرد این سامانه از مرحله ثبت درخواست تسهیلات تا زمان تایید مصوبه می باشد. این سامانه به صورت ترکیبی از مدل اینترنتی (جهت ارائه راهنمایی و مشاوره، ثبت درخواست، اطلاع رسانی جهت مدارک مورد نیاز) و مدل شعبه ای می باشد. با استفاده از این سامانه کلیه عملیات انجام شده از طریق شعبه و همچنین درگاه اینترنت توسط مشتری، به صورت متمرکز، در سامانه ثبت و نگهداري شده و قابل پیگیری و اقدام می باشد.

به کمک این سامانه، مشتريان مي‌توانند با استفاده از اینترنت، درخواست دريافت تسهيلات خود را به صورت غيرحضوري ثبت نمایند. پس از انجام بررسي های لازمه از سوي اركان مربوطه (شعبه و سایر واحدهای سازمانی بانک با توجه به ساختار تعریف شده)، نتيجه بررسي در سامانه ثبت شده و در هر مرحله، مشتري مي‌تواند از وضعيت درخواست خود آگاهي پیدا کرده و نسبت به مراحل پیشرفت در جریان قرار گیرد. در صورتی که تقاضا دهنده مشتری بانک نباشد، این امکان وجود دارد تا با ثبت درخواست خود از درگاه اینترنت، مشخصات خود را در سامانه وارد نماید، در این حالت اطلاعات در بخش متقاضیان سامانه ثبت شده و کاربر مربوطه در بانک وظیفه بررسی و تایید مشخصات متقاضی را برعهده دارد. این مرحله می تواند شامل استعلام مشخصات متقاضی از ثبت احوال و احراز هویت متقاضی و نهایتاً ثبت در بخش مشتریان بانک باشد، پس از انجام مراحل مذکور متقاضی به عنوان مشتری بانک پذیرفته شده و روال درخواست ادامه پیدا می نماید.

نکته: با توجه به رعایت اصول معماری سرویس گرا در سامانه، در صورت نیاز بانک به فراخوانی سرویس های این سامانه در سامانه تسهیلات خود، این امکان فراهم می باشد و همچنین این سامانه، برای ارتباط با سایر بخش های سامانه بانکداری متمرکز موجود در بانک مانند سامانه مشتریان، سامانه استعلام ثبت احوال و سامانه تسهیلات، قابلیت فراخوانی و ارتباط با سرویس های مذکور را دارا می باشد.

بخشی از امکانات و قابلیتهای سامانه مدیریت درخواست تسهیلات اینترنتی به شرح ذیل می باشند:

  • امکان ارائه راهنمایی و مشاوره به متقاضی در تمام مراحل کار
  • امکان ثبت درخواست تسهیلات مشتری
  • امکان ثبت مشخصات عمومی متقاضی (شامل مشخصات سجلی, تلفن ثابت، تلفن همراه، آدرس محل سکونت و …)، در صورتی که متقاضی مشتری بانک نباشد.
  • امکان جلوگیری از ثبت درخواست های تکراری توسط متقاضی
  • امکان انصراف از درخواست برای متقاضی
  • امکان انتخاب نوع عقد و محصول تسهیلاتی مورد درخواست
  • امکان انتخاب بسته پیشنهادی تسهیلاتی

 

توجه : با استفاده از این امکان مشتری به جای انتخاب نوع عقد و محصول، با انتخاب بسته پیشنهادی، به سوی تسهیلات مورد درخواستی هدایت می شود.

  • امکان انتخاب شعبه مورد دلخواه با امکان جستجو در مشخصات شعب
  • امکان صدور و نمایش کد رهگیری
  • امکان پیگیری استعلام‌های لازم به صورت مکانیزه، پس از نهائی شدن ثبت درخواست تسهیلات
  • امکان اطلاع رسانی به مشتری از طریق ایمیل و پیام کوتاه در مراحل مشخص
  • امکان مشاهده فعالیت های انجام شده در پرونده مشتری

همانگونه که عنوان شد در صورتیکه متقاضی مشتری بانک نباشد و بخواهد در خواست خود را از طریق اینترنت اعلام نماید، سامانه امکان دریافت مشخصات متقاضی را دارد اما روال پذیرش متقاضی به مشتری می بایست توسط بانک اعلام شود و بنابراین قبل از اینکه متقاضی بتواند درخواست خود را پیگیری نماید، می بایست جهت بررسی مشخصات ثبت شده و پذیرش به عنوان مشتری بانک، تعیین تکلیف شود.